Technika i technologia

Zapinka do łańcuchów

Podstawowy serwis motocykla enduro jest bardzo prosty. Większość podstawowych napraw jesteśmy w stanie wykonać sami. Motocykle terenowe najczęściej narażone są na zerwanie łańcucha, pogięcie kierownicy w razie wywrotki lub połamanie się plastików osłaniających silnik i ramę. Takie usterki są bardzo proste w naprawie i nie ma sensu z każdą z nich jechać do mechanika i płacić za robociznę.

Zapinka scalająca zerwany łańcuch

zapinki metaloweKażdy motocykl enduro ma moc silnika przenoszoną na tyle koło przez łańcuch. Jak już wcześniej wspomniałem, podczas jazdy terenowej łańcuch jest bardzo narażony na zerwanie, zwłaszcza gdy jego naciąg nie jest odpowiednio dostosowany lub eksploatacja, jakiej go poddajemy, nie jest właściwa. W przypadku zerwania łańcucha zapinki metalowe mogą uratować nie jeden wyjazd w teren każdemu motocykliście. Zapinka składa się z trzech elementów, z blaszki ze sworzniami, blaszki z otworami na nie i z zabezpieczenia. Po złożeniu wygląda jak jedno ogniwo łańcucha motocyklowego i jest równie wytrzymała, więc nie musimy się martwić, że układ napędowy został osłabiony. Do zakucia w ten sposób łańcucha nie potrzebujemy żadnych specjalnych narzędzi, wystarczą same kombinerki, więc jest to idealne rozwiązanie w terenie. Zapinki dobiera się zgodnie z grubością łańcucha, jeśli nie wiemy jaki łańcuch posiadamy w swoim motocyklu, możemy to sprawdzić na tylnej zębatce. Na którejś z jej stron powinno znajdować się wytłoczone oznaczenie ilości i modułu zębów i właśnie po module zęba dobieramy zapinkę. Warto wozić ze sobą przynajmniej jedną na każdy wyjazd.

Zapinkę możemy kupić w każdym sklepie motocyklowym, nie kosztuje ona więcej niż pięć złotych, a może nas uratować z nie jednej opresji. Ciekawostką jest to, że przodujący producenci zestawów napędowych przy zakupie łańcucha sami od siebie dorzucają nam zapinkę do pierwszego skucia łańcucha i drugą, którą możemy wykorzystać w sytuacji awaryjnej.